به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به افتتاح این پروژه ریلی در دولت سیزدهم گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای اهداف دولت مردمی سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در ارتقاء کیفیت پروژههای عمرانی کشور نقش آفرینی ویژهای در ارتقاء کیفی، کاهش هزینه و افزایش طول عمر مفید راه آهن تهران- سنندج داشته و در پروژهای که توسط دولت مردمی سیزدهم افتتاح شد به صورت جهادی با استقرار واحدهای آزمایشگاهی به صورت شبانه روزی در استان های همدان و کردستان خدمات منحصربفرد آزمایشگاهی خود را ارائه کرده و نتایج مطالعه، مشاوره و آزمایشها را منطبق بر استانداردهای ملی و بینالمللی با دقت و سرعت در اختیار کارفرما و دستگاه نظارت قرار داده است.
کیانپور افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بسیج نیروهای متخصص، تجهیزات منحصربفرد خود در استانهای همدان و کردستان موفق شده با انجام ۴۵۰ هزار مورد آزمایش عملیات خاکی، ۴ هزارو ۷۰۰ مورد آزمایش عملیات بتنی، انجام ۳ هزار و ۲۰۰ مورد آزمایشات در حوزه مطالعات ژئوتکنیک، ۳۴ طرح اختلاط بتن و آسفالت شامل ۴۶۰ مورد آزمایش، ۳۰۰ مورد آزمایش مکانیک خاک و سنگ، یک هزار و ۸۵۰ مورد آزمایش میلگرد، ۴۰ گزارش مطالعاتCBR ، یک هزار و ۳۰ مورد آزمایش سیمان و ۱۱۵ مورد اکیپ - روز تستهای جوش و غیرمخرب را برای ارتقاء کیفیت این پروژه ملی اجرا کرده است.
وی اضافه کرد: در این پروژه ملی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استانهای همدان و سنندج با انجام آزمایش بر روی بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب خاکریز، ۳۲۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۰۰ هزار متر مکعب کانال کشی، ۱۰۰ هزار متر مکعب جاده سرویس و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل را مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی انجام داده است.
کیانپور گفت: این خط راه آهن به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ملی کشور است که طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.
وی ادامه داد: در این مسیر ۱۸ ایستگاه وجود دارد که ۱۱ ایستگاه بین تهران تا همدان و هفت ایستگاه نیز در مسیر همدان تا سنندج قرار دارد که ۱۵۱ کیلومتر شامل بخش دوم این مسیر از همدان تا سنندج در سفر اخیر رئیسجمهور محترم به استان کردستان افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: این آزمایشگاه در احداث ۴ ایستگاه در استان همدان حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالحآباد و قروه در گردنه صلواتآباد به سنندج و همچنین ۶ ایستگاه در استان کردستان شامل ۳ ایستگاه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و ۳ ایستگاه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه ، خدمات منحصربفرد خود را برای ارتقاء کیفی این پروژه ملی ارائه کرده است.
کیانپور گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی میتوان به کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.